Тема педради "Проблемний
аналіз стану роботи школи"
Термін проведення - серпня
Форма проведення - "мозковий штурм".
Організація роботи учасників педради:
- Учасники педради розсаджуються за 6 столів у групи (переважно за методичним об'єднанням).
- На кожному столі - матеріали педради (план проведення педради, інформаційна довідка про школу, схема для обговорення в групах).
- За окремим столом - група експертів-аналітиків, у завдання яких входить обговорення проблем поряд з іншими групами, а крім того, - фіксація виступів інших груп, оцінка значимості висунутих проблем і ранжування їх за ступенем значущості.
План проведення педради
№ п/п
|
Час
|
Етапи педради
|
Діяльність учасників
|
1
|
|
Мета, завдання педради. (Програма
розвитку школи та роль проблемного аналізу в ній)
|
Виступ директора школи
|
2
|
|
Інформаційна довідка про школу - джерело
виявлення проблем
|
Виступ заст. директора з НВР
|
3
|
|
Постановка конкретного завдання групам. Групова
робота з виявлення проблем школи, пошук їх причин
|
Обговорення проблем школи в групах. Підготовка виступаючих
|
4
|
|
Виступ спікерів груп. Колективний аналіз
проблем
|
Міжгрупова дискусія
|
5
|
|
Аналіз і узагальнення проблем
експертами-аналітиками: фіксація проблем, оцінка їх значущості, ранжування за
ступенем значущості
|
Виступ експертів-аналітиків
|
6
|
|
Затвердження складу творчої групи з розробки
програми розвитку школи
|
Процес голосування
|
7
|
|
Прийняття рішення педради. Внесення поправок і
пропозицій.
|
Виступ заст. рішення педради. Голосування
|
Мета і завдання педагогічної
ради, Програма розвитку школи та роль проблемного аналізу в ній
Реалізація завдань досягнення нової якості освіти, позначених в державній, регіональній,
муніципальній програмах розвитку освіти, в матеріалах нашої серпневої педради,
неможлива без розробки та реалізації цільової комплексної програми розвитку
школи.
Програма розвитку школи, над створенням якої ми почали працювати в
поточному навчальному році, розглядається як найважливіший інструмент
управління розвитком школи, головний стратегічний документ, розрахований на
системне перетворення школи, покликаний визначити
a. оригінал, досягнутий стан школи;
b. образ її бажаного стану;
c. алгоритм дій переходу в запланований стан.
Роботу над першим етапом ми в основному завершили - створена
"Інформаційна довідка" про нинішній стан школи як системи, головні
положення якої будуть представлені доповідачем для подальшої роботи в групах з
метою визначення, як позитивних моментів життєдіяльності школи, так і наявних
проблем. Робота педради необхідна для подальшої розробки моделі бажаного стану
школи. У результаті ми повинні будемо виявити найбільш важливі для її розвитку
розбіжності, неузгодженості, розриви між бажаними результатами діяльності школи
та її реальними результатами.
У процесі наступної роботи в групах з виявлення та аналізу проблем школи
необхідно пам'ятати, що проблемний аналіз проводиться від кінця до початку,
тобто від результатів, які вам будуть запропоновані, до процесів і умов як причин.
За В. І. Далем, "аналітика в логіці - розбір, спосіб вирішення питання від
наслідків до початків, від дії або явища до причин".
У ході аналізу необхідно відповісти на наступні основні питання:
1. Які результати школи не задовольняють нас і повинні бути змінені?
2. Через що виникли ці проблеми? Що необхідно змінити (у змісті, у методах,
засоби, форми і т.п.)?
3. Що необхідно змінити в ресурсах і в діяльності, щоб забезпечити необхідну
якість шкільних процесів?
4. Що потрібно змінити в управлінні школою, щоб усунути виявлені дефекти і
вирішити проблеми?
При цьому будемо пам'ятати, що
1. Проблеми не слід плутати з обмеженнями, тобто зовнішніми проблемами.
2. Їх не слід плутати з областями існування проблем (наприклад, сказати, що
нас не влаштовує якість підготовки випускників - значить, визначити область
існування проблеми, тому що конкретна проблема припускає, що має бути сказано,
чого не вистачає нашим випускникам до необхідного рівня)
3. Проблеми не слід плутати з їхніми причинами (і областями існування цих
причин). Приклад: фінансові ресурси - область існування причин проблем, а
приклад конкретної причини з цієї області - ми не можемо отримати потрібних
результатів. Оскільки обсяг фінансування на стільки-то менше необхідного.
4. Проблеми не слід плутати з
труднощами, соціальним замовленням.
Підсумком роботи педради має стати вибудовування первинного комплексу
проблем школи та їх причин, з якими потім буде організована велика робота,
спрямована на перехід від проблем до стратегії необхідних змін в школі.
У результаті аналізу необхідно виявити список найважливіших проблем у
діяльності школи та головних причин, що пояснюють існування цих проблем. За умови нашої ефективної роботи в
ході педради буде легко перейти до визначення управлінських рішень і до
планування подальшої роботи.
Виявлені педрадою проблеми
1. Необхідність диференційованого підходу до навчання.
2. Навчання обдарованих дітей у загальноосвітніх класах.
3. Недостатня ефективність застосовуваних технологій у навчанні учнів
корекційних класів, проблема психологічного супроводу в навчанні таких дітей.
4. Необхідність більш ефективних форм роботи з батьками, залучення батьків до
участі в НВП і всієї діяльності школи.
5. Недостатньо високий рівень вихованості учнів.
6. Відсутність системи у самоврядуванні учнів та виховної роботи школи.
7. Необхідність підвищення рівня матеріально-технічної бази школи.
Витяг з проекту рішення педради
1. Затвердити склад творчої групи з розробки програми розвитку школи
2. Прийняти за основу проблемно-орієнтованого аналізу діяльності школи
позначені в ході педради проблеми.
3. Залучати до розробки програми розвитку школи не тільки творчу групу,
відповідальну за складання програмного документа, але і весь колектив вчителів,
учнів та батьків школи у складі творчих груп змінного складу.
4. На основі проблемного аналізу будувати концепцію розвитку школи та подальшу
роботу в усіх напрямках навчально-виховного процесу.
Аналіз результатів педради
"Плюси"
|
"Мінуси"
|
До проблемного аналізу залучений весь педколектив.
|
У ході проблемного аналізу виявилися труднощі, які необхідно врахувати
при плануванні та проведенні педради з проблемного аналізу:
|
Апробовано алгоритм проблемно-орієнтованого аналізу, запропонований
Лазарєвим і Поташником.
|
Недостатня теоретична і практична готовність окремої частини педколективу
до проблемного аналізу. Це проявилося у наступному:
|
Більш чітко позначився склад творчої групи з розробки програми розвитку
школи, він склався з тих, хто взяв найактивнішу участь у педраді і проявив
найбільшу зацікавленість у розробці програмного документу.
|
Зазнавали труднощів у відділенні проблем від причин та наслідків.
|
Визначено досить велике коло проблем для подальшого аналізу, вказані їх
причини.
|
Вагалися в достатньо чіткому формулюванні проблем.
|
Мотивація педагогів на вирішення проблем, які виявлені при їх безпосередній
участі.
|
Виділяли "дрібні" проблеми, які затуляли собою для педагогів
бачення серйозних, пріоритетних проблем школи.
|
|
Були названі проблеми, що не входять до сфери компетентності
педагогічного колективу.
|
Рекомендації: наперед, до педради, готувати до проблемного аналізу групу
експертів-аналітиків, які організовують і направлять обговорення проблем.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар